Нові правила захисту прав споживачів фінпослуг вступили в силу: що зміниться?

 

З 01.09.2020 року запрацювали введені Нацбанком вимоги до розкриття банками вичерпної інформації про послуги та їх повну вартість для клієнтів.
Дані зміни передбачені постановами Правління Національного банку від 28 листопада 2019 року № 141 "Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг" та від 14 травня 2020 року №62 "Про затвердження змін до Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг".
Головна зміна - відтепер на сайтах банків і в рекламі повинна з'являтися тільки достовірна, правдива, актуальна і достатня за обсягом інформація про депозити та кредити, їх вартість, умови та ризики. Одним словом, банки не повинні вводити клієнтів в оману. Це дозволить споживачам розуміти умови отримання послуг, порівнювати послуги кількох банків і приймати дійсно виважені фінансові рішення. Національний банк затвердив вимоги до розкриття інформації в кінці минулого року, після того як отримав повноваження на захист прав споживачів.

Регулятор дав час банкам на адаптацію до нових вимог, розуміючи, що зміна інформації в рекламі і на сайтах вимагає ресурсу. Через коронакризу Національний банк відклав вимоги до вересня, і ось в перший день місяця вони вступили в силу.
Розкриття інформації на сайті: що змінилося?
Всі банки відтепер повинні надавати повну інформацію про кредити і депозити для громадян на своєму сайті в єдиному уніфікованому форматі. Перш за все банки зобов'язані вказувати реальну річну ставку по кредиту, наявність додаткових послуг (наприклад, страхової компанії, державного реєстратора, нотаріуса, оцінювача) і їх вартість для клієнта, термін послуги, орієнтовну загальну вартість кредиту, періодичність погашення кредиту, попередження про можливі наслідки в випадку прострочення виплат по кредиту, умови дострокового зняття грошей з депозиту і т.д.
Клієнт, зайшовши на веб-сайт будь-якого банку, повинен мати можливість завантажити файл з вичерпною інформацією.
Також на сайтах банків повинні працювати калькулятори для розрахунку витрат за користування споживчим кредитом або доходів від розміщення коштів на депозиті.
Розкриття інформації в рекламі: що змінилося?
Реклама кредитів і депозитів для громадян не повинна ускладнювати візуальне сприйняття інформації про послугу. Також в рекламі обов'язково повинні бути вказані основні характеристики послуги: для кредиту - реальна річна процентна ставка, максимальна сума кредиту і його термін; для депозиту - річна процентна ставка, термін вкладу, валюта і мінімальна сума. Ці вимоги стосуються телевізійної реклами, радіореклами, реклами на білбордах і на інтернет-банерах. Однак вимоги стосуються тільки реклами конкретних продуктів або послуг для громадян і не поширюються на рекламу послуг для бізнесу та фізичних осіб-підприємців, а також не застосовуються до іміджевої та категорійної рекламі банків.
Як Нацбанк буде перевіряти дотримання вимог? Профільний підрозділ Національного банку - Управління захисту прав споживачів фінансових послуг - відтепер буде здійснювати щоденний моніторинг веб-сайтів і реклами банків і контролювати дотримання вимог до розкриття інформації.
За неналежне розкриття інформації передбачені штрафні санкції від 50 до 800 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне порушення.