Відповідно до п.21 постанови Кабінету Міністрів України від 15.05.2006 №833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» суб'єкт господарювання зобов'язаний:
- забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об'єктах;
- створити умови для збереження речей споживачів, у разі, коли вхід до торговельного об'єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено.
Звертаємо увагу, у деяких супермаркетах є написи про те, що споживач має покласти речі у камеру схову, але адміністрація не несе відповідальності за збереження речей. Як це розуміти? Чи правомірні дії керівництва магазину?
Якщо ж Ви поклали речі у камеру схову магазину, адміністрація супермаркету несе повну відповідальність за схоронність ваших речей.
Адміністрація бере на себе обов'язок по збереженню зданих покупцями речей на зберігання. Це підтверджується видачею покупцеві номерного жетона, іншого знака, що засвідчує прийняття речі на зберігання (у відповідності до ст. 937 Цивільного кодексу України). Фактично Ви укладаєте з адміністрацією супермаркету договір про зберігання речей. Відповідальність магазину (зберігача) у випадку втрати або ушкодження речі споживача (поклажодавця) передбачена статтями 950-951 Цивільного кодексу України.
Якщо адміністрація супермаркету, у випадку ушкодження речей у камері схову відмовиться добровільно відшкодувати заподіяні збитки в повному розмірі, ви маєте право звернутися з відповідним позовом до суду.
Як свідчить практика, при судовому розгляді спорів, що виникають між покупцями (споживачами) і суб’єктами, які здійснюють торгівельну діяльність, з приводу здачі й зберігання речей у магазинах та відшкодування збитків, завданих неналежним зберіганням таких речей, судами застосовуються норми, що регулюють договори зберігання. За умовами договору зберігання, відповідно до ст.942 ЦК України зберігач зобов’язаний вживати усіх заходів для забезпечення схоронності речі. Якщо зберігання здійснюється безоплатно, зберігач зобов’язаний піклуватися про річ, як про свою власну.
Однак, попереджаємо, труднощі при захисті своїх прав виникають передусім при доведенні в суді обставин, на які посилається особа, майно якої пошкоджене або втрачене. Так, при здаванні сумок або інших речей на зберігання, ніде жодним чином не фіксується, що саме здається (наприклад, у сумці є мобільний телефон), опис переданих речей не робиться, оскільки таке законодавством не передбачено.
Також важко назвати «вжиттям усіх заходів для забезпечення схоронності речі» зберігання речей у шафах або комірках, у кращому випадку – під ключ тощо.
Отже, якщо Ви не впевнені в тому, що ваші речі зберігатимуться належним чином, Ви маєте право відмовитися від зберігання ваших речей в комірках схову магазина і пересуватися приміщенням супермаркету (магазину) зі своїми речами, сумками тощо.
Але, зазначаємо, у вашій сумці не повинні бути товари, які реалізуються у даному магазині.
Відділ з розвитку економіки та торгівлі
військово-цивільної адміністрації
міста Авдіївка Донецької області